![Kula plazmy](/media/lib/63/kula-plazmy-4bbf23d79ad5b303e3ac11ae71aa644b.jpg)
Zagadka piorunów kulistych wyjaśniona?
14 maja 2010, 11:03Pioruny kuliste stanowią nierozwiązaną zagadkę od dwóch i pół stulecia. Jedni uważają je za kule plazmy, inni za... żywe istoty. Dwóch austriackich naukowców przecina te spekulacje, dowodząc że piorunów kulistych po prostu nie ma. A dokładniej: istnieją tylko w umysłach obserwatorów.
![](/media/lib/225/n-ketterle-bbbe011931f230018e03564ab0919168.jpg)
Laserowe chłodzenie utrzymuje nadpłynność
11 sierpnia 2015, 11:43Z Nature Physics dowiadujemy się o kolejnym znaczącym osiągnięciu naukowców z MIT-u. Otóż, jako pierwszym w historii, udało im się uzyskać kondensat Bosego-Einsteina w bardzo silnym polu magnetycznym. Pole wygenerowane za pomocą laserów, jest 100-krotnie silniejsze niż pole wytwarzane za pomocą najsilniejszych dostępnych magnesów
![](/media/lib/481/n-opona-ba691915e96f2b6d712a50cccaca81c3.jpg)
Dzięki technologii z Opola samochód powiadomi nas o konieczności wymiany zużytych opon
29 listopada 2021, 20:35Na Politechnice Opolskiej powstała technologia diagnostyki opon samochodowych za pomocą badania pola magnetycznego. W przyszłości tego typu urządzenia, po wbudowaniu w samochód, będą informowały kierowcę o stanie zużycia opon i przypomną o konieczności ich wymiany.
![](/media/lib/81/magnes-9240576de0f0224d0fb36583557fd2c4.jpg)
Uruchomiono najpotężniejszy magnes na świecie
20 lipca 2011, 12:30W National High Magnetic Field Laboratory na Florida State University uruchomiono najpotężniejszy magnes na Ziemi. Wybudowany kosztem 2,5 miliona dolarów system generuje pole magnetyczne o natężeniu 25 tesli, o 500 000 razy silniejsze niż pole magnetyczne Ziemi
![](/media/lib/305/n-perseusz-1e22a8d0e60625ca07c718e90919d327.jpg)
Gigantyczny zimny front sprzed 5 miliardów lat
5 kwietnia 2018, 08:38Astronomowie z niedowierzaniem badają zimny front, który przetacza się przez Gromadę w Perseuszu. To masywna gromada, na którą składa się ponad 1000 galaktyk. Znajduje się ona w odległości 230 milionów lat świetlnych od Ziemi. Przez Gromadę przetacza się front zimnego gazu
![](/media/lib/35/lhc-5-6293fa5f4f4cdfd01475ff325609276a.jpg)
Wielki Zderzacz Hadronów i pytania o wszechświat
10 września 2008, 10:10Środa 10 września 2008 roku przejdzie do historii nauki jako dzień, w którym oficjalnie uruchomiono Wielki Zderzacz Hadronów (LHC - Large Hadron Collider), potężny instrument naukowy, który będzie badał najmniejsze cegiełki wszechświata.
![](/media/lib/198/n-wysokotemperaturowynadprzewodnik-e5bc0b42b8b06d5550975b6c34006da4.jpg)
Sekret wysokotemperaturowego nadprzewodnictwa
17 czerwca 2014, 16:57Po 30 latach od zidentyfikowania pierwszych wysokotemperaturowych nadprzewodników udało się odkryć tajemnicę ich niezwykłych właściwości. Nadprzewodniki, czyli materiały przewodzące prąd elektryczny bez żadnych oporów, mogą być wykorzystywane w wielu niezwykle obiecujących zastosowaniach – od bezstratnych sieci przesyłowych poprzez superkomputery po lewitujące pociągi
![](/media/lib/426/n-kolana-522e930ad1350b12fbfd64d575a25121.jpg)
Magnetyczne odtwarzanie
20 października 2020, 13:33Posługując się polem magnetycznym i hydrożelem, naukowcy ze Szkoły Medycyny Uniwersytetu Pensylwanii zademonstrowali potencjalną metodę odtwarzania złożonych tkanek. Za jej pomocą można by sobie radzić np. z degeneracją tkanki chrzęstnej. Wyniki badań zespołu opublikowano w piśmie Advanced Materials.
![Grafan](/media/lib/65/grafan-kwantowe-kropki-9fe704c244e208a35cd094aea1c5bd4f.jpg)
Grafanowe kropki kwantowe
8 czerwca 2010, 16:02Węglowy grafen sam w sobie jest materiałem cudownym. A co jeśli z oby stron pokryjemy go atomami innego pierwiastka, na przykład wodoru? Otrzymamy równie obiecujący grafan. A co, jeśli wydłubiemy z grafanu pojedyncze atomy? Będziemy mieli kwantowe kropki.
![](/media/lib/226/n-higheng-42447bfcdc38f62ed498f5287f4f4eff.jpg)
Ładowanie w trasie
19 sierpnia 2015, 14:46Rząd Jej Królewskiej Mości jest gotowy do testów nowej technologii, która ma pozwolić na ładowanie elektrycznych pojazdów w czasie jazdy. Ma ona zapewnić wygodę posiadaczom takich aut, którzy dzięki niej nie będą musieli zatrzymywać się w celu doładowania akumulatorów